Cinta Sang Pencinta IV


Aku baru pulang dari melawat mereka di hospital. Tiada kata yang dapat aku lafazkan. Sedih aku melihat situasi mereka. Muka dan tangan anak saudaraku berjahit. Jelas dia masih lagi trauma dan menghabiskan masa dengan tidur di katil wad di sisi ibu tercinta. Bapaku pula cuba sedarkan diri dan melayan karenah pelawat-pelawat yang tak pernah henti. Dadanya ditebuk dan dimasukkan tiub untuk suntikan ubat pelali. Sisi kiri abdomennya ditebuk untuk mengeluarkan darah yang terperangkap di luar paru-paru. Ibuku sentiasa setia di sisinya. Dia memang seorang ibu yang sangat tabah, berbeza dengan sikapnya ketika muda dahulu.
Aku terus baring ke katil kakakku. Jelas bilik ini masih lagi kelihatan seperti bilik pengantin. Aku mengeluarkan telefon bimbitku untuk berbalas mesej dengannya.
“Awak dah lupakan saya?”
“Mana boleh lupa bf yang saya sayang.” Aku terdiam.
“Alah tipu. Awak, kita belum lagi berjumpa. Saya tak nak hubungan ini kekal untuk sebulan dua sahaja. Saya mahu ia kekal buat selamanya.”
“Betul. Saya selalu ingat kat awak.” Aku malas untuk melayan perasaanku. Tapi aku memang perlukan seseorang lebih-lebih lagi tatkala aku dalam situasi ini. Aku tertidur keletihan.
Hari ini masuk hari ketiga aku menjaga bapaku. Aku bertukar-tukar masa menjaga dengan ibu. Keluarga along baru sahaja sampai semalam. Bapaku masih lagi ditempatkan di wad ortopedik lelaki. Tak banyak yang doktor boleh membantunya, hanya untuk mengeluarkan darah yang tersekat di luar paru-paru sahaja. Masanya banyak dihabiskan dalam lenanya. Dos morfin disuntik setiap enam jam. Sakit aku melihatnya. Hariku ditabahkan dengan mesej-mesej darinya. Aku kerap menghubunginya kerana aku kesunyian dan tiada tempat mengadu.
“Hello, awak buat apa?”
“Hai. Kat kedai kawan ni. Jap eh.” Aku menunggu. “Ok, ada apa?”
“Saje je call. Ayah I tengah tidur. Kakak tak keluar ICU lagi. My niece tak sedar lagi kat wad kanak-kanak.”
“Oh, jaga diri. Kuatkan semangat.”
“Awak tak nak datang sini?”
“Awak datang la sini, Kuala Terengganu,” sambungnya.
“Betul?”
“Terpulanglah.”
“Ok. Awak jangan main-mainkan perasaan saya k.”
“Tak. Awaklah satu-satunya dalam hati saya. Mana ada yang lain. Kan awak yang cakap kita bercinta bukan untuk sebulan dua.” Sejuk hati aku mendengarnya.
“Mak, Mirul nak balik esok. Kak Dila pun dah stabil sedikit. Kesian store tak ada orang. Lagi dua tiga hari adik baliklah semula. Adik balik KL dengan Akak Aida,” helahku sedangkan aku sedang bercuti tanpa gaji.
“Adik nak balik?” Tanya Kak Aida. Aku hanya mengangguk. Esok aku akan pulang ke Kuala Lumpur bersamanya. Abang pun balik ke Shah Alam untuk bekerja.
“Sini sekejap dik,” panggil along.
“Janganlah balik, kesian kat mak, ayah. Kalau ni kali terakhir adik tengok Kak Dila, ayah macam mana?” Hatiku tetap berdegil untuk berjumpanya. Tak tahulah mengapa. Mungkin aku ingin mengadu segalanya sepuas hatiku kepadanya. Maklumlah, kakak yang paling rapat dan tahu akan diriku sedang separa koma. Sukar untuk aku menerimanya. Akhirnya, aku bersetuju untuk tinggal dan menjaga mereka.

*****************************************

“Adik, Dila. Kakak ni. Kak Aida. Tabahkan hati, kuatkan semangat, adik mesti hidup. Akak nak balik Kuala Lumpur ni dengan Ajim. Akak dah cuti 3 hari dah. Kene kerja. Nanti weekend akak datang lagi ya.” Aku dengar, aku cuba menolak-nolak saluran pernafasan yang mencucuk kerongkongku dengan lidah. Tekak aku sudah penuh dengan kahak. Aku ingin bercakap dengannya. Jururawat datang untuk membetulkan saluran tersebut. Aku kemam mulutku agar dia tak dapat memasukkan saluran tersebut.
“Bukak la dik,” pinta kakakku. Aku buka. Jururawat tersebut terus memasukkan saluran tersebut dan aku muntah kahak. Kakak aku terdiam, tergamam dan menangis. Siksa. Perit. Setelah semua kekotoran dibersihkan, aku tertidur semula.
“Maafkan akak ya dik, akak tak sengaja.” Aku terjaga dan hanya mendengar lesu dan terus terlena.
“Adila, along ni. Kuatkan semangat ya dik.” Aku cuba membuka mata.
“Along dan keluarga doakan yang terbaik untuk Dila. Meesha dan Ayah selamat, jangan risau. Semua ada kat sini, along abang long, azrul, angah, Amee jaga Meesha, mak jaga ayah. Adik pun ada. Aida and Ajim nak balik Kuala Lumpur esok. Dila jangan takut k.. Semua ada kat sini. Semua temankan Dila.” Along ajak bercerita, cuba menemani aku.
“Ok lah nanti kita jumpa lagi,” sambungnya lagi. Along dah nak pergi? Temankanlah Dila. Airmata aku mengalir dan aku terus khayal.
“Nak, kuatkan semangat.” Suara mak… Mak… Dila minta maaf mak…
“Ingat Allah. Mak selalu mendoakan yang terbaik untuk engkau nak.” Mak diam kemudian aku dengar mak menangis walaupun dia cuba menahannya. Aku mahu hidup. Berilah aku pelunag Ya Allah… Aku nak bercakap. Kenapa semua orang tak tolong aku? Tolonglah… Aku kena kuat semangat! Tolong… Aku leka dan terlena kembali.
“Sayang, abang ni. Abang selalu ada kat sini. Jaga sayang. Jangan ingat yang bukan-bukan. Abang dah maafkan segala dosa sayang.” Suamiku! Aku cuba buka mata. Aku cuba senyum. Fikiran aku kusut. Aku cuba bangun, perutku sakit akibat pembedahan.
“Dah sayang, rehat. Doktor suruh rehat. Nanti cepat baik.”
“Abang,” aku cuba bersuara. Dia dengar!
“Peluk Dila.” Dia terus naik ke katil dan memelukku. Aku mahu menangis seadanya.
“Abang sayang awak. Awak kena kuatkan semangat ya. Jangan nangis, tabahkan hati. Nanti awak cepat keluar dari sini.”
“Nurse, nanti kalau saya mati nurse kahwin la dengan suami saya. Dia baik orangnya.”
“Ish, awak hiduplah,” balas jururawat tersebut.
“Abang temankan Dila ya.” Suamiku cuba menahan sebak melihatku separa sedar. Aku tidur kembali dalam pelukannya.
“Ha, kenal tak tu siapa?” Tanya jururawat. Aku gelengkan kepala cuba untuk bergurau dengan adik bongsuku.
“Akak, adik ni.” Aku cuba mengitai-ngitai pengesan nadi yang disepit di ibu jari kakiku. Minta adikku mencabutkannya.
“Dila, mana boleh cabut,” sampuk jururawat itu lagi.
“Akak kuatkan semangat tau. Adik ada je kat sini. Tak jadi balik KL. Ok lah adik nak keluar jap.” Aku mengangguk.


~ to be continued

3 comments:



molliesa said...

cane ko boleh tak gtau aku..? hm...sedey..hukhuk

Anonymous said...

huhuhu bebe ko wat aku sedih jew,,,really touching ..i curu2 online sebab alex belum datang lagi...i suke cite ni juga aku tau cite ni buka rekayasa but is a true story.....


your friends ,,lia

alfasih~amiruliman said...

hehe... thanx Lia!

nanti la tunggu mood nak tulis sambungan citer ni ek...

*wink*