Cinta Sang Pencinta III

I don’t know how this can happened,” jelas bapa, seorang pesara guru Bahasa Inggeris yang dikenali ramai. Dia seperti sedar dan tidak apa yang dikatakannya. Mataku terpejam. Aku nampak anak saudaraku, Meesha memerhatikan aku. Aku nampak aku disorong ke Unit Rawatan Rapi. Aku dengar apa yang berlaku. Aku nampak dia. Besar dosa aku pada suami aku. Aku rasa aku dibogelkan. Sejuk bilik ini. Aku dengar bunyi mesin pernafasan. Dijolok tekakku seadanya dengan alat bantuan pernafasan. Ibu jariku disepit. Aku dengar keadaan huru-hara di dalam bilik sejuk ini. Pergelangan tanganku dicucuk-cucuk. Sakit. Siapa kata tak sakit? Dadaku ditampal-tampal. Kedengaran bunyi mesin pengesan nadi. Aku masih hidup. Aku ingin lari dari semua ini!!!!!!!! Lepaskan aku!!!!!! Lepaskan aku!!!!!!! Beri aku peluang untuk hidup!!!!!!!! Tolong lepaskan aku!!!!!!!!!!! Aku mahu hidup!!!!!!!!Aku mahu kandungkan anak suami aku!!!!!!! Lepaskan aku!!!!!!!! Lepaskan aku… lepaskan aku… apa yang kau cuba buat?? Lepaskan aku… lepaskan aku… le..pas… le… Aku nampak wajah suami aku di suatu sudut. Aku cuba memanggilnya tapi kabur, semakin kabur dan terus kabur.

Aku buka mata. Aku bingung. Dia nampaknya masih menungguku di luar pejabatku. Setia dirinya menantiku. Setiap detik dan ketika, sering menghubungiku, menemankan aku untuk makan malam dan menghantarku pulang. Bukan dia tak tahu aku sudah berkahwin. Mungkin perasaanku juga sedang menyayanginya. Entahlah. Mana kasih suamiku yang seperti dulu? Mungkin dia terlalu sibuk dengan dirinya. Entah-entah seperti dulu lagi menduakan aku. Aku sudah bosan! Biarlah dia mengisi kekosongan yang melanda diri aku. Perit, aku tahu perit. Apatah lagi mencintai orang yang sudah tawar dan seolah tak menghargai diri aku. Bila ada yang mengganti, aku tahu itu salah, memang salah. Tapi salahkah aku mencintai? Salahkah aku? Aku ingin rasa diri aku doihargai. Fahamilah aku. Aku tersepit. Perkahwinan ini pun hanyalah satu tanggungjawab sahaja. Semuanya telah terlanjur. Terlanjur begitu jauh. Biar… biarlah aku seorang sahaja yang merasakannya. Letaklah seberat mana dosaku, aku sanggup menggalasnya. Aku akui, aku mula menyayanginya.

“Adila, Adila… Adila?” Apa semua ini? Lepakan aku. Cabut semuanya.

“Doktor! Doktor! Tolong!!”

“Awak tambahkan dos morfin lagi. Pesakit ni agresif. Mungkin dia mahu berjuang untuk terus hidup.”

Aku buka mata lagi. Aku nampak ayahku. Dulu aku amat sayangkannya. Tak tahulah mengapa semakin aku dewasa semakin menebal benciku terhadapnya. Tapi dia tetap ayahku. Akku nampak ibu. Dia sering memukulku, sering mendenda aku. Aku semakin sayang kepadanya. Aku nampak along, suaminya dan Azrul, anak angkatnya. Angah dan Kak Amee. Dia mengandung. Mana Meesha?

“Doktor!”

“Dah tinggi dos ni.”

“Awak ikat kaki dan tangan dia. Tambah dos lagi.”

“Sial,” detik hatiku. Aku sedang mengendung Meesha. Dia selalu bermain dengan aku, Ateh. Ya, dia selalu memanggilku Ateh. Datang Aida dengan baju dan kasut untuk Meesha, walaupun dia keras, tapi hatinya tetap lembut. Hazim! Dia datang dengan teman wanitanya, Ili. Adik! Kenapa lambat? Datang sorang je ke? Seketika kemudian kedengaran sayup-sayup suara orang membaca ayat-ayat suci al-Quran. Ni apa ni ada orang mengaji ni?

“Dila?” Aku meracau. Aku nampak suamiku sedang membacakan aku ayat-ayat al-Quran. Aku tak mati lagi!!!! Buka semua ini! Aku tak tahan!!! Cabut saluran pernafasan ni aku tercekik!!! Tolong lepaskan aku!!! Tolong!!! Aku sedih suara aku sedikit pun tak terkeluar. Tak siapa yang faham perasaan aku sekarang ini. Aku lihat suamiku, dia sedang menitikkan airmata melihat aku meronta-ronta.

Nurse!” Panggilnya. Jururawat datang dan aku terpejam lagi.

0 comments: