Cinta Sang Pencinta II

“Ayah, jom makan roti canai kat kedai mamak tu, laparlah,” ajak kakakku.

Ayah hanya bersetuju. Sedetik kemudan, dia bersedia untuk menyeberangi jalan yang bertali arus dengan kenderaan itu. Ini merupakan kali pertama ayah memandu kereta gear automatik. Mungkin belum mahir lagi dengan pecutan dan kawalan minyak. Kawasan tersebut merupakan taman perumahan yang baru terletak di selekoh tidak jauh dari tempat kerjanya. Jalan yang telah dilebarkan menjadi dua lorong menyukarkan lagi proses untuk menyeberanginya. Jalan agak kosong dan kereta yang sedang bergerak itu agak perlahan. Namun begitu, sebenarnya terdapat sebuah lagi kereta merah yang sedang memecut laju. Cuma ia terlindung di sebalik kereta tersebut memandangkan jalanraya ini di kawasan berselekoh.


*************************************************

You jaga diri ya, abang pergi tak lama. Friendly match ni habis abang baliklah.”

“Ok, sayang abang.” Berat hati seorang suami untuk meinggalkan isterinya yang tercinta. Maklumlah, baru sembilan bulan berumah tangga. Walaupun banyak cabaran dan rintangan yang melanda, dia tetap anggap yang semua itu adalah ketentuanNya. Banyak yang telah dia berubah sejak dia dipindahkan ke tempat kerja yang sama dengannya. Kemudian, dia perhatikan gerak-geri isterinya dari jauh meninggalkan dirinya di jendela bas. Keadaan seperti biasa, riuh-rendah. Berjumpa kawan-kawan sekerja memang menyeronokkan. Masing-masing suka menyakat orang lain.

“Hati-hati ya. Ada accident kat selekoh tu. Baru saja berlanggar,” kata pengawal keselamatan kepada pemandu bas.

“Ah, mungkin bukan isteriku,” detik sang suami.

“Hatta, ada call untuk kau.”


**********************************************

“Streeeeeettt… Dummm…” Satu dentuman yang maha kuat kedengaran di seluruh pelusok kampung. Terdapat sebuah kereta Proton Wira automatik sedan dan Honda Ferio yang berlanggar di jalan utama. Tempat duduk belakang kereta Wira tersebut menjadi satu tempat duduk akibat remuk dilanggar. Tempat duduk sisi pemandu ternaik di atas brek tangan. Pemandu tersepit di tempat duduk pemandu. Manakala penumpangnya pula tercampak keluar bersama anak kecil yang tercengang di atas jalanraya.

“Dila!!!” Jerit ayah.

“Dila!!! Dila!!! Dila!!!” Jeritnya bila anaknya hanya mendiamkan diri.

“Uhuk, uhuk. Sakit yah… Sakit…” Lega sedikit hati ayah mendapati anaknya masih hidup. Kelihatan cucunya hanya terduduk tercengang di suatu ruang tidak jauh dari makciknya. Hanya luka-luka ringan di muka dan tangan. Orang ramai mula mengerumuni tempat kejadian. Kejadian jadi hingar-bingar. Lalu lintas mulai perlahan.


*******************************************

“Sakitlah bodoh!!” Jerit seorang isteri yang menderita kesakitan kerana tercampak keluar ketika keceleakaan jalanraya. Perutnya dibungkus seketatnya bagi mengelak pertumpahan darah yang banyak.

“Nak, mengucap nak!!!” Sapa sang bapa menahan kesedihan memerhati anaknya yang menggelupur kesakitan.

“Sakit ayah…,” raihnya meminta simpati. Anak saudara hanya diam. Bingung dengan apa yang terjadi di satu sudut ambulans. Dua ambulans dikerjarkan ke wad kecemasan Hospital Besar Batu Pahat. Setibanya di sana, doktor mengesahkan yang si anak perlu di masukkan ke Unit Rawatan Rapi. Pembedahan perlu dilakukan bagi mengeluarkan organ dalaman yang hancur. Limpanya pecah, sebahagian hati juga pecah dan diafragma membengkak. Bapa mengalami pendarahan di luar paru-paru dan colar bone patah manakala si cucu dimasukkan ke wad kanak-kanak atas kecederaan luar yang ringan.

0 comments: